“Covid изравни всички ни на едно ниво. Занули сметките на световно равнище и аз считам това за нещо добро”
“В света на спектаклите открихме много мъчно, че ние сме необходими, но може и без нас…”
В пандемията се появяват и някои хубави неща, като това в града на тепетата да дойдат звезди от световната сцена. Световноизвестният тенор Хосе Кура е в Пловдив от началото на месеца. Както ви съобщихме преди няколко дни той репетира като диригент с Оркестъра и солистите на Държавна Опера концертното изпълнение на “Манон Леско”, на което публиката ще може да се наслади на 15 и 17 април. Проектът е посветен на Камен Чанев, когото изгубихме следствие на болестта.
Изключителният артист Хосе Луис Виктор Кура Гомес е роден на 5 декември 1962 г. в аржентинския град Росарио, главния град на провинцията Санта Фе. Понастоящем живее със семейството си в Испания и концертира по света. Открояващият се артист Хосе Кура днес бе специален гост на пресконференция, на която директорът на Опера Пловдив – доц. Нина Найденова и музикалният директор на институцията – маестро Диан Чобанов обявиха програмата на фестивала OPERA OPEN 2021.
Ето какво сподели той за пандемията и последиците от нея:
Covid e голяма бруталия. Тази криза е едно много грозно и лошо нещо, но предизвика един добър ефект върху целия свят. И най-вече в нашата работа, защото ние всички се събудихме една сутрин занулени. Изведнъж се оказа, че няма големи и малки, а всички сме хора. Covid занули сметките на световно равнище и това аз го считам за един положителен ефект.
Какво в ограниченията го е променило лично:
Току-що го казах. Covid ни заравни всички на едно ниво и ни даде да разберем нещо изключително важно за света на спектакъла, което света на спектакъла по много мъчителен начин откри – ние сме необходими, но не сме немислими. Тоест може и без нас. И това откритие някак си заравни егото в шоу бизнеса. Това струва ми се не е лошо. Сега ще видим как шоу бизнеса ще капитализира това откритие и този невероятен урок. Как ще го остойности.
За гостуването му в Пловдив:
Запознах се с маестро Диян Чобанов през 2016 година.
Диян е много специална личност в тази работа. Обикновено музикалните директори на театрите се опитват да поканят винаги по-лоши от тях, за да нямат сянка. Това е нещо много интересно, което съм го наблюдавал на световно ниво, а Диян е най-неегоистичният човек, когото аз съм познавал! Винаги кани хора, които той счита, че за този момент са най-добри да работят в неговия оркестър.
За екипа на Държавна опера – Пловдив:
Така че аз дойдох тук 2019-а, познавайки само и единствено Диян и се запознах с тази госпожа до мен – Нина Найденова.
Тя се оказа не само мениджър с голяма сила и голяма смелост, но и един изключителен артист. И аз изведнъж си казах: Този театър, той има всичко, за да функционира добре. Прекрасен оркестър; хор, със който за съжаление сега няма да имам възможността да работя по причини, независещи от нас и в последния момент за съжаление трябва да се лишим от тези хора заради Covid, но аз познавам този хор от “Отело”; имаме един музикален директор – способен и сърцат и един ръководител – гигантски!
За #ЗАЕДНОто:
Днес със задоволство откривам, че и администрацията на града е разположена да сътрудничи на този театър! Така че всички карти са наред. Сега трябва да свършим и работа. Удоволствие е да се срещам с това качество на хора и артисти в този театър. Затова, когато Нина ми се обади и ме попита “Искаш ли пак да дойдеш’’, веднага се съгласих. И ето ме тук. Това е само началото. Винаги, когато ме каните, ако съм свободен, аз ще идвам при вас. Защото на моята възраст – на 25 разбира се. 58 да бъдем точни – и почти 40 години кариера, вече мога да си позволя да работя само с хора, с които мога да комуникирам на ниво сърце, на емоция.
Когато идвам в Пловдив е по чисто егоистични подбуди – правя го за себе си! Защото това ми действа добре и на мен.
Къде е отседнал в Пловдив и какво го впечатлява:
Настанен съм в една къща в Стария град. Вчера имах първия си почивен следобед и се разходих наоколо. Без да знам накъде, защото не познавам града, стигнах до Античния театър. И отново си дадох сметка колко е красиво това място и колко магично. Да, видях и булеварда отдолу, който е хубаво, ако може да се затваря по време на спектакли.
Звездният тенор Хосе Кура в коронната си роля на Отело в OPERA OPEN на Античния театър
Именно на това място през юли аз участвам в продукцията на Тоска и тече обсъждане за следващата година с продуцента на Манон Леско. Нека първо да направим тази Манон Леско, което е нашето възпоменание в чест на Камен, който със сигурност ни гледа отгоре и одобрява и след това ще мислим нататък.
Напомня ли му нещо в Пловдив на родния град в Аржентина:
Влажността. Росарио е един от най-влажните градове в света и аз открих, че в Пловдив много трудно е вечерта да останеш с чисти коси, заради влажността, разбира се в рамките на шегата.
Пловдив е един много зареден град, Росарио е един120-годишен град и ние сме като малки дечица в сравнение с Пловдив.
На разходката ми стигнах и до хълма Небет тепе. Видях тези останки, които нямам идея на колко века са. Това е впечатляващо как този град изцяло се е опрял на историята си!
Аз мисля, че където и да започнете да копаете в този град, ще намерите римляни, които още ядат спагети.
Спомен за Камен Чанев:
Аз познавам персонално Камен, не като артист, защото на международно ниво той си е достатъчно познат, но аз се запознах с него като човек с човек, когато дойдох тук да правя Отело и си спомням, че той беше на репетициите и ми казваше: “Искам един ден да изпея Отело. Уча в момента партията и гледайки теб уча два пъти повече”. Аз съм много щастлив, че успя да изпее своя Отело, въпреки че малко след това ни напусна, но беше изключително упорит и успя и в това свое начинание.
Много добър приятел съм със съпругата му, с която сега имам повече време да доразвия това приятелство. Когато човек познава жената на един мъж, или обраното – мъжа на една жена – си дава сметка какъв е бил другия до него. И сега, общувайки и наблюдавайки Таня, на мен ми се допълва образа на Камен през нея. В този смисъл това ще бъде много емоционален концерт!